Breaking News
Loading...
Saturday 11 August 2012

Info Post
The Turkish film director Metin Erksan (1929-2012) died last week. He has been described as "the first auteur and probably the most creative and avant-garde director in Turkish film history"( L. Yılmazok, Eurimages and Turkish cinema: history, identity, culture). And he was also the director of a contemporary version of Wuthering Heights in 1966: Ölmeyen Aşk .
Immortal Love (1966)
Ölmeyen aşk  (original title)

Director: Metin Erksan

Writers: Emily Brontë (novel), Ertem Egilmez, Metin Erksan and Sadik Sendil

Stars: Kartal Tibet, Nilüfer Koçyigit, Tanju Gürsu, Pervin Par, Suzan Avci, Nevin Nuray, Ahmet Danyal Topatan.

In BiaMag a 1996 interview with the director is republished:
Aynı dönemden Ölmeyen Aşkı hatırlıyorum.
O film de yarım yamalak kaldı. O filmi de tam yapamadım. Wuthering Heights, Emily Brontë 'nin yazdığı. Brontë Kardeşler'in hayatını çekmek isterdim ben. Müthiş bir film olurdu. Hâlâ da Wuthering Heights 'ı çekmek isterim. Müthiş bir roman. Yıllarca Türkiye 'deki resmi parti komiserleri 'canım işte bu veremli kızların okuduğu bir romandır, 'dediler. Sonra André Breton 'un 'yeni gerçekçilerin el kitabı olduğunu' söylediğini okudum. Hatta Charles Dickens'in Brontë'lerin etkisinde kaldığı da söylenir. Scott Fitzgerald'de Great Gatsby'de mutlaka büyük etkisinde kalmış. (Yıldırım Türker) (Translation)

0 comments:

Post a Comment